سیم بکسل آسانسور یکی از مهم ترین بخش های نصب و مونتاژ آسانسور است. سیم بکسل های فولادی که برای آویزان کردن کابین و وزنه های متعادل در آسانسورها استفاده می شوند، دارای ساختاری استاندارد هستند. سیم بکسل آسانسور از دسته هایی که یک ساختار مدور را تشکیل می دهند، ساخته شده است.
دسته سیم ها یا رشته ها (strand) حول سیم مرکزی پیچیده شده و سپس این دسته سیم ها حول مغزی (هسته) فیبری یا فولادی که شامل چند لایه سیم است (wire)، پیچیده می شوند. جنس هر یک از این سیم ها از فولادی است که به روش کوره الکترونیکی و یا سایر روش ها تولید می شود.
سیم بکسل های هسته فیبری FC))
سیم بکسل های آسانسور که از این نوع مغزی استفاده می کنند، شامل دو نوع فیبر طبیعی (NFC) و مصنوعی (SFC) هستند. جنس مغزی طبیعی عموما از نوع کنفی و مغزی مصنوعی یا الیاف پلی پروپیلن، پلی آرامین هستند. سیم بکسل آسانسور به دلیل نرمی و الاستیسیته مواد به کار رفته در آن، خودشان را با شکل شیار تطبیق می دهند. مغزی که با الیاف طبیعی که از کنف ساخته شده اند قابلیت روان کاری بهتری نسبت هسته های فیبر مصنوعی دارند. در سیم بکسل های آسانسور عموما از مغزی کنفی از نوع سیسال (SISAL) به دلیل مقاومت زیاد آنها استفاده می شود.
مغزی سیسال به رنگ قهوه ای مایل به سفید و کنفی از نوع مانیلی به رنگ قهوه ای تیره است. از طرفی هسته های مرکزی سیم بکسل آسانسور از نوع فیبر مصنوعی در مقایسه با نوع فیبر طبیعی پایداری بیشتری داشته و در شرایط مرطوب و خاص مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.
سیم بکسل در آسانسور به دلیل مقاومت بایی که باید داشته باشد معمولا از فلزات بسیار قویی ساخته می شود که معمولا در واکنش با حرارت زیاد دوام زیادی را از خود نشان می دهد. هسته فولادی سیم بکسل آسانسور معمولا دوام بیشتری به نسبت نوع فیبری آن را دارد که از همین جهت بیشترین استفاده را در صنعت آسانسور سازی دارد.
سیم بکسل های هسته فولادی (IWRC)
در این نوع از سیم بکسل ها مغزی، مساحت فلزی بیشتری داشته و در نتیجه کشش در سطح مقطع کم می شود. ضمنا سیم بکسل های هسته فولادی تحت بارگذاری یکسان نسبت به نوع مغزی فیبری انبساط کمتری پیدا می کنند و میزان کشیدگی در واحد طول کاهش می یابد. این نوع سیم بکسل در آسانسور با سرعت بالا و یا آسانسورهایی که بار زیادی را جا به جا می کنند استفاده می شوند. سیم بکسل جبران در آسانسور نیز این نوع هسته فولادی بهره مند می شود.
انواع ساختار رشته ها در سیم بکسل های آسانسور و علل استفاده از هر یک از آنها به شرح زیر می باشد:
مدل سیل :
عمومی ترین نوع ساختار سیم بکسل های آسانسور که بیشترین استفاده را در جهان دارد، از این نوع ساختار در آن استفاده شده است. علت این امر، بزرگ تر بودن سیم های خارجی و در نتیجه داشتن سطح فلزی مقاوم تر و بزرگ تر می باشد و در نتیجه در مدت طولانی تری دچار ساییدگی می گردد. این نوع ساختار سیم بکسل ها عموما در آسانسورهای سرعت پایین و متوسط با ظرفیت های متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.
مدل ورینگتون :
هرگاه عمر خستگی خمشی سیم بکسل روی فلکه کششی با شیار دایره ای (U) در سرعت بالا مطرح باشد، از سیم بکسل با ساختار ورینگتون استفاده می شود. این نوع سیم بکسل در آسانسور به اندازه ۲۰ % تا ۴۰ % از نوع سیل مقاوم تر هستند و به دلیل نازک بودن سیم از تعداد بیشتری از آن داستفاده شده است. نباید از نظر دور داشت که در آسانسور ها نه تنها سایش بلکه خستگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است به خصوص در مورد آسانسورهایی که سیم بکسل ها با پیچش دو گانه (WRAP DOUBLE) حول فلکه کششی پیچیده می شوند.مقاومت و انعطاف پذیری مهم ترین ویژگی سیم بکسل در آسانسور است و مقاومت آن ها به علت استفاده از فولاد با کربن بالا است. در حالی که انعطاف پذیری آن ها به علت ساختار رشته ای می باشد. البته این دو موضوع عکس یکدیگر هستند و جمع کردن همه این موارد در سیم بکسل آسانسور به طور هم زمان امکان ندارد.
- ۹۹/۱۲/۱۰