طراحی و ساخت شاسی موتور آسانسور
در طراحی و ساخت شاسی موتور آسانسور باید نکات و استاندارهای بسیاری را در نظر گرفت. برخی از این پارامترها که در طراحی و ساخت شاسی موتور بسیار تاثیرگذار هستند عبارت است از:
فاصلهی افقی ریلهای کابین تا ریلهای وزنه
قطر فلکه موتور
قطر فلکه هرزگرد
فاصلهی کف موتور تا آکس فلکه موتور
فاصله پیچهای موتور
استاندارد ساخت شاسی موتور
همانطور که در صفحات پیشین در مورد تمامی استانداردهای آسانسور صحبت شد، استاندارها و قوانینی که در ساخت شاسی موتور آسانسور باید رعایت نمود، عبارت است از:
استفاده از تیرآهنهای نمره بالا همچون تیرآهن ۱۸ و ناودانی ۱۴ در ساخت شاسی موتور آسانسور
عدم وجود فضای خالی هنگام جوشکاری شاسی موتور آسانسور و به کارگیری دقت بالا در جوشکاری
صاف بودن تمامی تیرآهن و آهنآلات مورد استفاده در ساخت شاسی موتور
تراز بودن کامل شاسی موتور بر روی دال بتونی
صیقل دادن سطح تیرآهن و آهنآلات پیش از جوشکاری
اطراف فلکه به اندازه عبور یک نفر فضا وجود داشته باشد
تراز بودن فلکه کششی و فلکه هرزگرد بصورت مجزا و با هم
ارتفاع شاسی در محدودهی ۳۰ تا ۴۰
شاسی های کارخانه ای موتور آسانسور
معمولا شاسی موتور آسانسور در کارخانههای صنعتی طراحی و تولید میشوند. ساخت شاسی آسانسور در کارخانه مزایای زیر را دارد:
داشتن زاویه آلفای مطلوب
برخورداری از ظرافت و زیبایی مناسب
افزایش استقامت و استحکام شاسی
به دلیل آنکه در تولید شاسی موتور آسانسور در کارخانه، اکثر مراحل بصورت صنعتی و با دقت بالا انجام میشود، شاسی موتور از استحکام بالایی برخوردار است. همچنین با اختلاف زیاد شاسیهای تولید شده در کارخانه نسبت به شاسیهای ساخته شده توسط افراد جوشکار، ظرافت بالاتری را دارد. همچنین اکثر شاسیهای تولید شده در کارخانه را میتوان به وسیلهی پیچ و مهره به سکوی بتنی و موتور گیربکسی آسانسور اتصال داد که از نظر ایمنی به مراتب بهتر از جوشکاری شاسی به سازههای ساختمان است.
نصب و پیاده سازی شاسی آسانسور
در ابتدا باید گفت به دلیل حرکت فلکهی موتور گیربکسی و فلکه هرزگرد، لرزش و تکانههایی به کابین آسانسور منتقل میشود. برای جلوگیری از انتقال این تکانهها به کابین آسانسور از قطعه به نام لرزه گیر استفاده میشود. کل شاسی موتور و همچنین موتور آسانسور را باید بر روی لرزه گیر نصب نمود. لرزه گیر تمامی نوسانات را جذب میکند و باعث میشود که لرزه یا تکانهای به ساختمان و کابین آسانسور منتقل نشود. در نصب شاسی موتور باید دقت نمود که هیچ قسمت از شاسی نباید تحت هیچ شرایطی دچار خمیدگی شود. همچنین نباید قسمت های جوشکاری به علت جابهجایی شاسی معیوب شوند و در آنها فضای خالی مشاهده شود.
- ۰۰/۰۲/۰۸